Un scurt istoric al Uzinei din Novgorod (Rusia) și a camionului militar GAZ 63

Stire 18.01.2023 0 comentarii


În Rusia există multe orașe a căror bunăstare se bazau în trecut pe funcționarea uzinelor uriașe de automobile așa cum erau cele din Tolyatti, Naberezhnye Chelny și, bineînțeles, Nijni Novgorod, unde se află și astăzi uzinele GAZ. Aceasta din urmă are cea mai interesantă istorie dintre toate fabricile de automobile sovietice. Din acest motiv, are propria sa școală de design cu o experiență solidă, astfel că acolo se produc mașini mici și mai ales camioane civile și militare de mic tonaj foarte fiabile.

În prezent, fabrica GAZ este specializată în producția de camioane și vehicule speciale, dar în istoria sa a jucat un rol semnificativ în viața țării. Istoria GAZ a început cu mult timp înainte de război și a jucat un rol considerabil în industrializarea țării, făcând-o una dintre cele mai puternice din lume. În primăvara anului 1929, guvernul tânărului stat al sovieticilor a luat decizia cu privire la necesitatea construirii unei fabrici proprii de automobile, care ar putea furniza statului echipamente vitale, care erau achiziționate anterior din străinătate. O lună mai târziu, ei au ales o platformă pentru o uzină ce promitea mult ca producție de automobile, fiind situată în apropierea orașului Nijni Novgorod, care avea o locație convenabilă - atât din punctul de vedere al resurselor naturale din apropiere, cât și geografic. Înainte de a construi uzina din Nijni Novgorod, s-au pus în calcul două variante, prima fiind de a-și pregăti proprii specialiști ceea ce ar fi durat mulți ani sau ar putea specializa oameni în afara țării.

Ford, partenerul principal

După o scurtă reflecție, a fost luată ca viabilă a doua opțiune, din moment ce orice întârziere ar fi putut da planurile peste cap iar proiectul să eșueze. Ford a fost ales ca partener principal fiind cel mai mare reprezentant al pieței mondiale. Specialiștii sovietici au participat la crearea viitoarei fabrici GAZ, însă majoritatea lucrărilor de proiectare au fost efectuate de inginerii Ford, care au elaborat un plan detaliat pentru construirea fabricii pe mai mulți ani. Vehiculele Ford A și Ford AA au fost alese ca gama de modele inițiale pentru noua fabrică - câteva exemplare au fost livrate Uniunii Sovietice pentru testare. Exact un an mai târziu, proiectul GAZ a fost gata și prima piatră a viitorului a fost pusă pe șantier. Pentru a controla procesul de producție, specialiștii americani s-au deplasat în URSS, având sarcina să monitorizeze corectitudinea conformității cu toate detaliile proiectului. Istoria reală a mașinilor GAZ a început în 1932 - datorită executării accelerate a lucrărilor, a fost construită o fabrică cu mult înainte de termenul stabilit.

De la camioane la autoturisme

Trecând peste anii de început al acestui colos industrial putem spune că uzina din Novgorod a fost una care a produs cele mai multe variante de automobile începând cu automobile de lux, autoturisme, mașini de teren și nu în ultimul rând camioane militare de tonaj mic până în 5 tone sarcină utilă. Legendarele GAZ 67, GAZ 69, GAZ 51, GAZ 63 și GAZ 66, au lăsat o adevărată istorie în urma lor, prin fiabilitatea și capacitatea de a trece prin teren greu. Autocamionul GAZ 63 despre care vom vorbi acum a fost camionul care a fost extrem de cerut de forțele armate socialiste, fiind unul foarte fiabil și longeviv în exploatare, multe dintre acele exemplare mai pot fi văzute și astăzi circulând prin „maica Rusie”, mai ales în mediul rural, fiind un camion foarte apreciat pentru munca pe drumurile neamenajate. Acest camion are însă o istorie destul de interesantă pentru că s-a născut la câțiva ani după terminarea celui de Al II-lea Război Mondial, fiind inspirat în totalitate după camioanele americane. Autocamionul militar GAZ 63 fabricat în URSS, a fost un camion de tonaj mediu respectiv 2, 5 tone cu tracțiune integrală 4x4 cu posibilitatea de a fi decuplate roțile din față pe șosea. Cu un motor în 6 cilindrii în linie și o putere a motorului de 75 CP, cutie de viteze în 4 trepte + marșalierul, și un reductor distribuitor cu două trepte Molotovul, așa cum era denumit în popor GAZ-ul 63, a fost unul dintre cele mai reușite camioane construite în URSS. Destinația lor principală a fost domeniul militar, însă foarte multe au fost livrate și intreprinderilor din Rusia și în tot blocul comunist, inclusiv Armatei Române.

A făcut istorie

Despre Molotov se pot scrie adevărate romane, pentru că a făcut istorie pe drumurile din Europa de EST (DDR, CEHIA, UNGARIA POLONIA și țările Baltice până în îndepărtata Siberie), dar mai ales a rămas în sufletul multor șoferi din trecut. După cel de-al Doilea Război Mondial, rușii s-au apucat să-și refacă industria distrusă de bombardamentele germane, astfel că având la dispoziție multă tehnică militară rămasă din război ca împrumut și ajutor din partea SUA pe care nu au mai restituit-o, la fel cum au procedat şi cu tezaurul românesc, s-au pus pe treabă și au copiat tot ce au putut, însă au simplificat tehnologia (proiectele) astfel încât să poată fi stăpânită de poporul rus care era foarte înapoiat.

„Inspiraţi” de americani şi nemţi

Rușii au avut fabrici și uzine gigant și înainte de război, însă cu tehnologie mult rămasă în urmă, astfel că tehnica americană le-a servit drept „inspirație”, la fel şi tehnologia și mașinile unelte din Germania luate ca pradă de război, pentru că au mutat fabrici întregi din Germania precum și ingineri specialiști luați ca prizonieri. Astfel,  într-un timp destul de scurt au pus bazele unei industrii foarte productive. La UZINA de Automobile din orașul Gorki (Gorki Avtozavod) s-a proiectat un camion de tonaj mediu (în acele timpuri) care să satisfacă nevoile economiei și binențeles cele militare, pentru că rușii înainte de toate se înarmează. Inginerii și proiectanții ruși se pun pe treabă și în anul 1949  (la 4 ani distanță de la terminarea războiului) iese pe poarta uzinei primul autocamion militar GAZ 63, iar ulterior și varianta GAZ 63-A care era dotat cu troliu cabestan de autoscoatere montat în fața camionului. Camioanele Molotov, atât GAZ 63, cât și GAZ 51, sunt de fapt copii fidele după trei autovehicule militare americane, adaptat la condițiile din URSS, astfel motorul este împrumutat de la DODGE, cabina de la autocamioanele militare STUDEBEKER, iar punțile cu transmisia de la FORD. Vorbim deci despre o copie îndrăzneață a vehiculelor militare americane cum de altfel majoritatea camioanelor rusești sunt. Acest autocamion a fost lucrat foarte bine, astfel că absolut toate șuruburile de asamblare au fost cu filet mărunt, iar durabilitatea camionului era ieșită din comun la fel ca și tabla cabinei.

Maşini apreciate

Un șofer la Cooperativa de Consum din satul Vânători sau Mișca (Arad) a condus un camion Molotov... 40 de ani, până a ieșit la pensie. Mașina încă mai putea lucra mult și bine, însă au casat-o pentru că era depășită moral.

Armata Română a avut în dotare foarte multe mașini GAZ 63, atât camioane cât mai ales autospeciale, mașini care au fost extrem de apreciate de militarii români. Camionul fiind cu ampatament mai redus, putea intra pe drumuri înguste de căruțe de aceea a fost foarte util unităților militare de vânători de munte și cercetare, rămânând în dotarea armatei mulți ani, unele chiar până după 1989, însă importul lor din URSS a fost sistat după anul 1963, (poate doar cu mici excepții pentru autospeciale de transmisiuni sau alte arme). Trebuie amintit că românii s-au inspirat foarte mult la rândul lor după GAZ 63 în proiectarea autocamioanelor militare Carpați care au fost foarte asemănătoare, dar mult îmbunătățite tehnic fiind superioare GAZ 63, dar asta este... altă poveste.


 

Sursa: ARQ

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați ARQ
fashiondays.ro
Ai aflat ceva interesat?
Trimite-ne imagini /video surprinse de tine